INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 20. 2025. Pp. 1-12 DOI10.70478/rpye.2025.20.01


Parentalidad Positiva y Características Familiares de Niños/as con y sin Trastorno del Espectro Autista en Buenos Aires

Positive Parenting and Family Characteristics of Boys and Girls From Buenos Aires With and Without Autism Spectrum Disorder

Yésica García y Lucas Gustavo Gago-Galvagno

Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Psicología y Relaciones Humanas (Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina)

Recibido: 07/05/2024 Aceptado: 12/09/2024

Resumen

Antecedentes: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo comparar las competencias parentales y características familiares de niños con y sin Trastorno del Espectro Autista (TEA), y asociarlas con variables sociodemográficas. Método: Se realizó un estudio cuantitativo, descriptivo y asociativo entre grupos. Se tomó una muestra no probabilística intencional simple de 84 cuidadores primarios de niños de 3 a 9 años (Media = 5,51; DE = 1,81, TEA = 43). Se administró un cuestionario sociodemográfico y la Escala de Parentalidad Positiva. Resultados: los padres y madres de niños con diagnóstico de TEA presentaron niveles más elevados de anticipación de escenarios vitales relevantes y de meta-parentalidad. Por otro lado, los padres y madres de niños/as sin TEA presentaron niveles más elevados de autocuidado parental. Además, se encontraron asociaciones con variables sociodemográficas y algunas subescalas. Conclusión: es vital promover intervenciones que permitan desplegar prácticas de crianza positiva para favorecer las diversas áreas del desarrollo infantil en ambos tipos de familias.

Abstract

Background: The objective of this research work is to compare the parenting skills and family characteristics of children with and without autism spectrum disorder (ASD) and associate them with sociodemographic variables. Method: quantitative, descriptive and associative study between groups. A simple intentional non-probabilistic sample of 84 primary caregivers of children aged 3 to 9 years (Mean = 5.51, SD = 1.81, ASD = 43) was used. A sociodemographic questionnaire and the Positive Parenting Scale were administered. Results: fathers and mothers of children diagnosed with ASD presented higher levels of anticipating relevant life scenarios and meta-parenting, whereas the fathers and mothers of children without ASD presented higher levels of parental self-care. In addition, associations were found with sociodemographic variables and some subscales. Conclusion: family interventions to teach positive parenting practices and promote the various areas of child development are essential.

Palabras clave

Parentalidad positiva; Características familiares; Niñez; Trastorno del Espectro Autista

Keywords

Positive parenting; Family characteristics; Children; Autism Spectrum Disorder

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es