INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: David Álvarez-García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 13. 2018. Pp. 99-112 DOI10.23923/rpye2018.01.161


Resiliencia, bienestar psicológico y afrontamiento en universitarios atendiendo a variables de personalidad y enfermedad

Resilience, psychological well-being and university collaboration attending variables of personality and disease

María Hinojal Benavente Cuesta y María Paz Quevedo Aguado

Facultad de Ciencias de la Salud y Facultad de Psicología. Universidad Pontificia de Salamanca

Recibido: 27/11/2017 - Aceptado: 17/1/2018 - Avance online: 09/3/2018

Resumen

Existen investigaciones que desde perspectivas diferentes han tratado de aproximarse a constructos psicológicos como la Resiliencia, el Bienestar Psicológico, las Estrategias de Afrontamiento y la Personalidad. Este estudio se centra en la población universitaria, analizando cada uno de estos constructos y las posibles relaciones entre ellos. Participaron 447 estudiantes con una media de edad de 21.11 años. Entre las variables más destacadas para su análisis, a parte de las sociodemográficas, se encontraban el tipo de titulación que cursaban y la presencia o no de algún tipo de enfermedad crónica. Se estudiaron las posibles diferencias al comparar los subgrupos de la muestra determinados por la edad, sexo, titulación y presencia de enfermedad. Instrumentos utilizados: Cuestionario de Resiliencia de Wagnild y Young; Escala de Bienestar Psicológico de Ryff; Minimarcadores de los Cinco Grandes en Español; Cuestionario de Afrontamiento del Estrés y Cuestionario de Percepción de enfermedad. Los resultados indicaron una relación entre la Resiliencia y el Bienestar Psicológico, así como con la dimensión de personalidad Estabilidad emocional y con dos de las Estrategias de afrontamiento.Se hallaron diferencias en algunas de las dimensiones de estos constructos al comparar grupos según edad, sexo y tipo de titulación, no asi con la presencia de enfermedad.

Abstract

There are researches that from different perspectives have tried to approach psychological constructs such as Resilience, Psychological Wellbeing, Coping Strategies and Personality. This study focuses on the university population, analyzing each of these constructs and the possible relationships between them. Participants were 447 students with an average age of 21.11 years. Among the most important variables for analysis, apart from the sociodemographic ones, were the type of degree they were studying and the presence or not of some type of chronic disease. The possible differences were studied when comparing the subgroups of the sample determined by age, sex, degree and presence of disease. Instruments used: Wagnild and Young Resilience Questionnaire; Ryff Psychological Well-Being Scale; Minimizers of the Big Five in Spanish; Stress Coping Questionnaire and Disease Perception Questionnaire. The results indicated a relationship between Resilience and Psychological Wellbeing, as well as with the personality dimension Emotional Stability and with two of the Coping Strategies. Differences were found in some of the dimensions of these constructs when comparing groups according to age, sex and gender. type of degree, not so with the presence of disease.

Palabras clave

Resiliencia, Bienestar Psicológico, Afrontamiento, Personalidad y Percepción enfermedad.

Keywords

Resiliencie, Psychological Well-being, Coping, Personality and Perception disease.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es