INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 13. 2018. Pp. 63-80 DOI10.23923/rpye2018.01.159


Efectos de la atención plena en el ámbito educativo: una revisión sistemática

Effects of mindfulness in the field of education: a systematic review

Gemma González Mesa y Isaac Amigo Vázquez

Univerdad de Oviedo

Recibido: 04/10/2017 - Aceptado: 18/12/2017 - Avance online: 20/12/2017

Resumen

Las intervenciones basadas en atención plena en el ámbito educativo, surgen para dotar a los más jóvenes de habilidades para gestionar el estrés y mejorar en general sus habilidades socioemocionales, cognitivas y comportamentales. El objetivo del presente trabajo ha sido examinar los efectos producidos por la aplicación de estas intervenciones en estudiantes de preescolar, primaria y secundaria. Las fuentes de información fueron las bases de datos: PsycINFO, SCOPUS y WOS. Se seleccionaron doce artículos que cumpliesen los criterios de: aplicación de mindfulness en las escuelas a estudiantes y evaluación de sus efectos; diseños experimentales o cuasi-experimentales con grupo control; muestra superior a 30 participantes y programa aplicado en al menos ocho sesiones. Se producen efectos en la mayoría de las variables emocionales, psicosociales y cognitivas evaluadas a la finalización de la intervención y en el seguimiento. La atención plena se relaciona con aumento en la calidad de vida, competencia académica y social, así como reducción de problemas de internalización y externalización. Estos datos apoyan el interés de trabajar estos contenidos en los centros educativos.

Abstract

Interventions based on mindfulness in the field of education stem from the need to provide the youngest with skills to manage stress and overall, to improve their socio-emotional, cognitive and behavioral skills. The aim of the present study has been to examine the effects produced by the application of these interventions in preschool, primary and secondary students. The sources of information were the databases PsycINFO, SCOPUS and WOS. Twelve articles were selected that met the criteria of applying mindfulness in schools to students and evaluating their effects; experimental or quasi-experimental designs with control group; sample of more than 30 participants and program applied in at least eight sessions. Effects on most of the emotional, psychosocial and cognitive variables evaluated at the end of the intervention and at follow-up. Mindfulness is related to an increase in the quality of life, academic and social competence, as well as the reduction of internalization and outsourcing problems. These data support the interest of working with these contents in educational centers.

Palabras clave

Atención plena, Escuela, Estudiantes, Programa

Keywords

Mindfulness, School, Students, Program

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es