INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 15. 2020. Pp. 30-45 DOI10.23923/rpye2020.01.184


Ansiedad escénica musical en profesorado de conservatorio: frecuencia y análisis por género

Music Performance Anxiety in Conservatory Teachers: Frequency and analysis by gender

Lucía Herrera-Torres1* y Clara Campoy-Barreiro2

1Universidad de Granada
2Instituto de Educación Secundaria Rusadir

Recibido: 26/09/2018 - Aceptado: 23/06/2019 - Avance online: 27/09/2019

Resumen

La ansiedad escénica musical es un problema al que se suele enfrentar la mayoría de los intérpretes musicales, tanto profesorado como alumnado. La literatura científica indica que su manifestación puede diferir según diferentes variables. Es por ello, que el presente estudio examina, por un lado, si el profesorado de Conservatorio ha experimentado ansiedad escénica musical al enfrentarse a sus actuaciones y, por otro, si la ansiedad escénica musical difiere en función del género. Para ello, se ha utilizado un estudio ex-post-facto de tipo comparativo-causal, en el que ha participado un total de 46 docentes de Conservatorio de Málaga, Sevilla y la ciudad autónoma de Melilla (España). Para la recogida de información se utilizó el Inventario de Ansiedad Escénica Musical de Kenny (K-MPAI), adaptado al español. Además, se incluyeron una serie de preguntas sociodemográficas así como algunas preguntas adicionales relativas a la ansiedad escénica musical. Tras el análisis de los datos, los resultados indican que el 80.4% de la muestra ha padecido ansiedad escénica musical en algún momento de su carrera musical. Igualmente, las mujeres puntúan más alto que los hombres en diferentes ítems. Finalmente, se discuten diferentes propuestas para la prevención e intervención de la ansiedad escénica musical.

Abstract

Music performance anxiety is a problem that most musical performers, both teachers and students, face. The scientific literature indicates that its manifestation can differ according to different variables. It is for this reason that the present study examines, on the one hand, if teachers of the Conservatory experienced music performance anxiety in the face of their actions and, on the other, if the music performance anxiety makes differences according to the gender variable. For it, a comparative-causal ex-post-facto study has been developed, in which a total of 46 teachers from the Malaga, Seville and the autonomous city of Melilla´s Conservatory in Spain participated. Kenny's Musical Anxiety Inventory (K-MPAI) adapted to Spanish was used to collect information. In addition, a series of sociodemographic questions were included as well as some additional questions related to the music performance anxiety. After the data analysis, the results indicate that 80.4% of the sample had experienced stage-wide anxiety at some point in their musical career. Likewise, female score higher than male in different items. Finally, different proposals to prevent and to treat the music performance anxiety are discussed.

Palabras clave

Ansiedad escénica musical, Profesorado, Conservatorio, Género.

Keywords

Music performance anxiety, Teachers, Conservatory, Gender.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es