INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 14. 2019. Pp. 112-123 DOI10.23923/rpye2019.02.176


Relación entre género, resiliencia y autoconcepto académico y social en la adolescencia

Relationship between gender, resilience, academic and social self-concept in adolescence

Cristina Pinel Martínez, María del Carmen Pérez Fuentes y José Juan Carrión Martínez

Universidad de Almería, Almería, España

Recibido: 17/09/2018 - Aceptado: 16/01/2019 - Avance online: 22/02/2019

Resumen

La adolescencia se caracteriza por la sucesión de cambios biofisiológicos, sociales, emocionales, psicológicos e intelectuales, que determinan la construcción del autoconcepto y de la resiliencia, la cual sirve de base para conllevar las adversidades que encontrarán a lo largo de la vida. Los principales objetivos de este trabajo son describir los niveles de resiliencia, autoconcepto social y académico, y determinar la correlación entre resiliencia, autoconcepto social y académico. Este estudio transversal de carácter descriptivo-exploratorio se ha llevado a cabo con una muestra de 60 adolescentes, con una edad media de M=13,02 (D.T: 0,911) y un rango de edad entre 11 y 14 años. Se les aplicó la escala CD-RISC y el test AF5. El análisis de los datos se llevó a cabo a través del programa estadístico SPSS en su versión 23.0. Los resultados mostraron unos niveles altos de resiliencia, autoconcepto social y académico entre los jóvenes. Se observaron correlaciones positivas entre la resiliencia, el autoconcepto académico y el social. La relación existente entre los niveles de autoconcepto y resiliencia puede servir como punto de apoyo sobre el que impulsar su investigación para determinar las causas de sus posibles variaciones a lo largo del ciclo vital.

Abstract

Adolescent years are filled with biophysiological, social, emotional, psychological and intellectual changes that determine the unfolding self-concept and resilience, which serves as the bases for coping with the adversities they may face in their daily life. The main objectives of this study are to identify the levels of resilience, social and academic self-concept in relation to teenagers´ gender and to determine the correlation between resilience, social and academic self-concept of adolescents. This descriptiveexploratory and cross-sectional rehearsal has been implemented in 60 adolescents with an average age of M=13.02 (S.D: 0.911) and an age range between 11 y 14 years old, who correctly completed the CD-RISC and the AF5 tests. Data analysis was performed using the Statistical Package SPSS 23.0. Results brought to light high levels of general resilience, social self-concept and academic self-concept levels. Positive correlations were observed between resilience and academic self-concept and social self-concept, as well as between the two types of self-concept. The relationship between levels of self-concept and resilience can serve as keystone to keep on exploring these constructs to determine the causes of their possible variations throughout the life cycle.

Palabras clave

Resiliencia, Género, Autoconcepto, Adolescencia, Correlación.

Keywords

Resilience, Gender, Self-concept, Adolescence, Correlation.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es