INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: David Álvarez-García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 15. 2020. Pp. 67-76 DOI10.23923/rpye2020.01.186


Sentir ilusión por el trabajo docente: inteligencia emocional y el papel del afrontamiento resiliente en un estudio con profesorado de secundaria

To feel engaged with teaching: Emotional intelligence and the role of resilient coping in a study with secondary teachers

Sergio Mérida-López1, Natalio Extremera1, Cirenia Quintana-Orts2 y Lourdes Rey1

1Universidad de Málaga
2Universidad de Huelva

Recibido: 28/04/2019 - Aceptado: 24/09/2019 - Avance online: 31/10/2019

Resumen

El propósito de esta investigación es analizar las asociaciones entre inteligencia emocional, afrontamiento resiliente y dimensiones de engagement (vigor, dedicación y absorción) en una muestra de 312 docentes de educación secundaria. Además, se examina el papel mediador del afrontamiento resiliente en la relación entre inteligencia emocional y dimensiones de engagement. Los resultados apoyaron las hipótesis propuestas sobre el papel de la inteligencia emocional y el afrontamiento en la predicción de los niveles de engagement del profesorado. Estos hallazgos apuntan a la necesidad de incluir el desarrollo de las habilidades emocionales y el afrontamiento resiliente en la formación del profesorado.

Abstract

This research aims to analyze the associations among emotional intelligence, resilient coping and engagement dimensions (vigor, dedication and absorption) in a sample of 312 secondary school teachers. In addition, the mediator role of resilient coping in the relation between emotional intelligence and engagement dimensions is examined. Results supported the proposed hypotheses about the role of emotional intelligence and resilient coping in predicting teacher engagement. These findings point out the necessity of including the development of emotional skills and resilient coping in teacher training.

Palabras clave

Inteligencia emocional; Engagement; Afrontamiento resiliente; Docentes

Keywords

Emotional intelligence; Engagement; Resilient coping; Teachers.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es