INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: David Álvarez-García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 15. 2020. Pp. 16-29 DOI10.23923/rpye2020.01.183


Análisis comparativo de las actitudes lingüísticas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria en la Franja de Aragón y Cataluña

Comparative analysis of the language attitudes of students in Compulsory Secondary Education in the Franja of Aragon and Catalonia

Clara Sansó-Galiay, Cristina Petreñas-Caballero, Adelina Ianos, Judit Janés-Carulla y Ángel Huguet-Canalís

Universidad de Lleida

Recibido: 22/10/2018 - Aceptado: 15/05/2019 - Avance online: 30/09/2019

Resumen

Este estudio analiza comparativamente las actitudes lingüísticas de dos territorios vecinos multilingües de España: Cataluña y Aragón, con políticas lingüísticas diferentes. Así, Cataluña reconoce la co-oficialidad del castellano y del catalán y ha implantado un sistema educativo bilingüe, mientras que en Aragón sólo el castellano tiene carácter oficial y la enseñanza en catalán es opcional. Para comparar las actitudes lingüísticas de los alumnos de secundaria en los dos contextos, 154 alumnos de un centro de Lleida y 195 de un centro de Fraga respondieron a una serie de cuestionarios. Los resultados mostraron que los estudiantes aragoneses tienen actitudes más favorables hacia el castellano, mientras que a los jóvenes catalanes les gustaba el castellano y el catalán por igual. Entre los posibles factores analizados, como el nivel sociocultural, el nivel socio-profesional, la condición lingüística de la familia y la asistencia a las clases optativas de catalán en el caso de los alumnos aragoneses, sólo este último se encontró que mejoraba las actitudes hacia el catalán.

Abstract

This study performs a comparative analysis of language attitudes in two multilingual neighboring territories in Spain, Catalonia and Aragon, with different language policies. Thus, Catalonia recognizes the co-officiality of Spanish and Catalan and has implemented a bilingual educational system, while in Aragon only Spanish has official status and education in Catalan is optional. In order to compare the language attitudes held by secondary education students in the two contexts, 154 students from a center in Lleida (Catalonia) and 195 students from a center in Fraga (Aragón) answered a series of questionnaires. The results showed that Aragonese students have more favorable attitudes towards Spanish, while Catalan youngsters equally liked Spanish and Catalan. Among the possible factors analysed, such as sociocultural level, socioprofessional level, family language condition, and assistance at optional Catalan classes in case of the Aragonese students, only the latter was found to improve attitudes towards Catalan.

Palabras clave

Actitudes lingüísticas, Educación secundaria obligatoria, Franja Oriental, Cataluña, opcionalidad del catalán.

Keywords

Language Attitudes, Compulsory Secondary Education, Franja Oriental, Catalonia, Catalan course attendance.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es