INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: David Álvarez-García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 14. 2019. Pp. 38-49 DOI10.23923/rpye2019.01.170


Producción científica del profesorado del área de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Web of Science (2010-2018)

Scientific production of the faculty of the area of Developmental and Educational Psychology in the Web of Science (2010-2018)

Cecilia Ruiz-Esteban1, Ángela Díaz-Herrero1, María Soledad Torregrosa2 e Inmaculada Méndez1

1Universidad de Murcia
2Universidad Católica San Antonio

Recibido: 26/10/2018 - Aceptado: 04/11/2018 - Avance online: 20/11/2018

Resumen

El objetivo de este trabajo es analizar la producción científica de los profesores funcionarios del área de Psicología Evolutiva y de la Educación de universidades públicas españolas a partir de los artículos recogidos en la Web of Science entre 2010 y 2018. Se ha analizado la producción de los 241 profesores españoles (21,16% son CU y 53,5% mujeres). Encontramos que 20 profesores firman el 35,5% de los artículos. El 25% de los docentes han tenido una productividad muy escasa en la WoS. Únicamente el 30% de los docentes más productivos fueron mujeres. Las universidades más productivas en esta área son Oviedo, A Coruña, Sevilla y Valencia (Estudi General). El índice h del profesorado entre 2010 y 2018 en la WoS oscila entre 0 y 14, aunque no está en relación directa con el número de artículos publicados, sino con la temática de estudio. Casi el 70% de los mayores productores son Titulares de Universidad, lo que puede estar en relación con los criterios establecidos por ANECA para la promoción del profesorado que ha provocado un incremento de la producción científica. Sin embargo, también provoca la salida del sistema de aquellos que consideran imposible reunir los exigentes requisitos para promocionar.

Abstract

The aim of this work is to analyze the scientific production of the professors in the area of Developmental and Educational Psychology of Spanish public universities from the articles collected in the Web of Science between 2010 and 2018. We have analyzed the production of the 241 Spanish professors (21.16% are CU and 53.5% women). We found that 20 professors signed 35.5% of the articles. 25% of teachers have had very low productivity in the WoS. Only 30% of the most productive researchers were women. The most productive universities in this area are Oviedo, A Coruña, Seville and Valencia (Estudi General). The professor’s h index between 2010 and 2018 in the WoS ranges from 0 to 14, although it is not directly related to the number of articles published, but to the subject of study. Almost 70% of the largest producers are senior lecturers, which may be related to the criteria established by ANECA for the promotion that has led to an increase in scientific production. However, it also causes the exit of the system from those who consider it impossible to meet the demanding requirements to promote.

Palabras clave

Productividad científica, Psicología Evolutiva y de la Educación, España, Web of Science, Tesis Doctorales.

Keywords

Scientific productivity, Developmental and Educational Psychology, Spain, Web of Science, Doctoral Thesis.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es