INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: David Álvarez-García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 13. 2018. Pp. 131-141 DOI10.23923/rpye2018.01.164


Percepción de los estudiantes sobre las competencias sociales y personales adquiridas en el Máster en Educación Secundaria

Students´ perception of the social and personal competencies acquired in the master´s degree in secondary education

Minerva Ojeda Delgado, Margarita Pino Juste y Jorge Soto Carballo

Universidad de Vigo

Recibido: 5/12/2017 - Aceptado: 1/4/2018 - Avance online: 20/4/2018

Resumen

Uno de los ejes de calidad en la capacitación de los estudiantes del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, es la inserción laboral o profesional. Esto ha generado que las competencias que se ofrecen en la formación del profesorado sean más diversas y más adecuadas a la constante transformación del perfil profesional docente. Con esta investigación se quiere conocer, a través de la aplicación de un instrumento diseñado por Tribó (2008), y que pretende evaluar la percepción sobre las competencias profesionales específicas que debe obtener un profesor de secundaria, la percepción sobre el dominio de las competencias sociales y personales de 155 egresados del Máster en Educación Secundaria de la Universidad de Vigo, ya que ésta influye directamente en la enseñanza superior de calidad y en la inserción social profesional de los egresados. Los resultados no muestran diferencias significativas en función del ámbito académico con respecto a las competencias sociales. Sí encontramos diferencias con respecto a las competencias personales. Podemos concluir que es necesario plantearse si en la formación inicial del profesorado de secundaria, se responde a las competencias que necesitan para su inserción laboral.

Abstract

One of the quality axes in the training of the students of the Master’s degree of Secondary Education, is the labor or professional insertion. This has generated that the competences that are offered in the teacher training are more diverse and more adapted to the constant transformation of the teaching professional profile. This research is about to know, across the application of an instrument designed by Tribó (2008), and who tries to evaluate the perception on the specific professional competitions that a teacher of secundaría must obtain, the perception of the domain of social competences and personnel of 155 graduates of the Master’s Degree in Secondary Education from the University of Vigo, as this directly influences quality higher education and the social-professional integration of graduates. Obtaining results that, although they do not mark significant differences according to the academic ambience with regard to the social competitions, if that they are with regard to the personal competitions. Concluding, between other things, that it is necessary to appear if really in the initial formation of the professorship of secondary, across the master’s degree of secondary, it is answered to the competitions that they need for its labor insertion.

Palabras clave

Competencias del Docente, Formación de Docentes, Evaluación de la Educación.

Keywords

Teacher Qualification, Teacher Education, Educational Evaluation.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es